AZ UPANISADOK EZOTERIKUS JELENTÉSE
Az upanisad szó szanszkrit nyelven ülés-t jelent, ami a
mester mellé telepedésre utal. Ezek javarészt az i.e. X. és VI. század közötti
idõszakban tanító hindu bölcsek kinyilatkoztatásait tartalmazzák a valóságról.
Eredetileg titkos tanítások, és szent iratok, melyekbõl összesen 108 darab van,
és verses vagy prózai formában tárgyalnak különbözõ filozófiai témákat.
Bölcseleti és misztikus kérdésekkel, az erkölcsiség, az örök élet mibenlétével,
a lélekvándorlással, és a karmával, valamint a teremtéssel foglalkoznak.
Összességükben védanta irodalomnak is nevezik õket (véda: tudás).
Az
alábbiakban kiemeltem néhány érdekes gondolatot az elsõ 11 upanisadból, melyek A
Tan Kapuja Buddhista Fõiskola jegyzeteként jelentek meg Farkas Lõrincz Imre
gondozásában, Tenigl-Takács László fordításában és elõszavával
1993-94-ben. A zárójelbe tett, piros betûs megjegyzések a tanítások
ezoterikus jelentésének érthetõbbé tételét szolgálják.
1. Ísa-upanisad - Az Úr (Isten) titkos tanítása.
Ez a vers az Egyrõl, az egész és teljes létezõrõl szól,
valamint a tudásról és nemtudásról, a létrõl és nemlétrõl. Érdekessége, hogy
kétezer évvel ezelõtt élt Indiában egy Ísa nevû próféta, akit a fennmaradt
feljegyzések alapján egyértelmûen Joshua ben Miriam-mal, azaz Jézus Krisztussal
azonosítanak. Õ a Júdeában történt keresztre feszítése és feltámadása után
Indiába ment, ahol sokáig tanított, gyógyított és ott is halt meg, 94 éves
korában. A sírja máig megvan és szentként tisztelik a környéken élõk.
2. Aitaréja-upanisad - A Különb Asszony fiainak titkos
tanítása.
Ebben a versben a teremtés kezdeteirõl
van szó. A kulcsszavak és jelentésük a következõ: áradat (az õskáosz), fényterek (a levegõég, a
téridõ), halott (a föld,
az anyag) és vizek (az
idõhullámok).
A léleknek három lakhelye van: szem
(amiben tükrözõdik és amin át
metakommunikálunk), ész (a
talamuszban található maga a lélek, mint az intelligencia központja), szívüreg (a szinusz csomóban van egy
kihelyezett, ütemadó alközpontja a léleknek, de errõl nem sokat tudunk
még).
A világot a felismerés (kölcsönhatás) vezérli, ez az alap, a
Hatalmas (a Teremtõúr).
3. Kausítaki-upanisad - A Tépõmadár fiainak titkos
tanítása.
Az istenek a szélbe (világéterbe) szállva halnak meg, de nem
vesznek el, hanem kiemelkednek belõle megint (az
információmegmaradás törvénye). Ugyanez történik a
lélekkel, lélekzéssel is (az emberi lélekkel és annak
mûködésével).
A lélekzet a felismerés, a
felismerés a lélekzet (kiáradás).
4. Taittiríja-upanisad - A Fogoly fiainak titkos
tanítása.
A legnagyobb üdv azé az emberé
(léleké), ki meghallja a
tudást és vágyát lebírta (megvilágosodott). Azt nem éri többé félelem és nem gyötrik többé kérdések.
Aki itt van az Emberben (lélek) és aki ott van a Napban (Mindenható) az Egy (rendszert képez).
5. Talavakára-upanisad - A tapsolók titkos
tanítása.
Ismerõké a nemtudás, nemtudóké az
ismeret (Ez mondat a tudás, mint tapasztalás révén
begyûjtött információk szubjektív használhatóságának értékét
összegzi).
A Hatalmas (Isten) titkos tanának alapja a
lemondás, az önuralom és a tettek, tagjai a tudások (a védák), otthona az igazság.
6. Prasna-upanisad - A kérdések titkos tanítása.
Akik a Lelket keresik lemondással, tisztasággal, hittel
és tudással, azok a Napba (a Mindenható székhelyére,
az Aranyvárosba, azaz tulajdonképpen a mennyországba)
jutnak, az életerõk gyûjtõhelyére, ahol öröklét van, s nincs félelem.
Az
Atya 5 lábú, 12 részes, 7 kereke és 6 küllõje van (Ez
a térforrás pontos jellemzése: 5 forrás helyezkedik el a 12 élû oktaéder
csúcsain, de összesen 7 forráshely van a rendszeren és ebbõl 6 forráshely van a
felszínén).
A Lélek a szívben lakik. 101 vezetéke
van, ezek mindegyikéhez újabb 100 kapcsolódik, azokhoz pedig 72 000.
(Tehát összesen: 727 200 000 db. Jó lenne rájönni,
mire utalhat ez a szám pontosan! Amennyiben a lélek forrásainak számáról van
szó, úgy a szöveg hibás, mert az az agyban található. Ha itt a szinusz csomóban
mûködõ alközpontra gondoltak, akkor ez jó nagy ciklikus rendszer lehet, vagy
pedig az emberi test véredény rendszerére utal és megadja az erek és
kapillárisok számát.)
7. Mándúkja-upanisad - A Béka titkos tanítása.
Az upanisad irodalom legtömörebb alkotása a Lélek
(a Hatalmas, tehát a Mindenható) tulajdonságairól szól, melyet négy negyedre oszt fel, ismertetve
tulajdonságait.
8. Katha-upanisad - A legenda titkos tanítása.
Ez hat virágfûzérnek nevezett versre oszlik, melyek a
Halál tanításait tartalmazzák a halhatatlanságról, egy Nacsikétasz (Vágybíratlan, azaz aki nem bír vágyakkal) nevû hõsnek. Az utolsó virágfûzérben a 11-12-13. versszakok a
létezõrõl szólnak és annak létfilozófiai tulajdonságairól.
9. Mundaka-upanisad - A tarranyírtak titkos
tanítása.
Három verses tanításból áll, melyek a
Hatalmasról (az Istenrõl)
való tudásról és a Lélek megvilágosodáshoz vezetõ útjáról szólnak.
10. Svétásvatara-upanisad - A Fehér Öszvér titkos
tanítása.
Hat verses tanításból áll, melyek
végigveszik a teremtés lépéseit. Az elsõ tanítás 4. versszaka számszerû
információkat tartalmaz valamirõl, ami: 12 végû, 3 kerékbõl áll, 50 küllõ errõl,
20 arról alkotja, 6 db nyolcas (benne) a mindenség szála, továbbá 2 okú, 3 utas, tompulni 1 is elég. A
hindu filozófusok ugyan találtak rá magyarázatokat, hogy mi lehet ez, de az
idõfizikai megfejtés még várat magára.
A következõ, 5. versszakban viszont a
térszeránról van szó, egyértelmûen. Itt 5 forrásból 5 folyó árad (nem ered, tehát nem vízfolyóról van szó!), 5 szélhullám (idõhullám), 5 eszmélõn-gyökeres, 5
örvényes, 5 fájdalomhullám, 50 ágú, 5 a gátja. Ráadásul hozzáteszi a 6.
versszakban, hogy ez egy forgó kerék, ami egyben Kerékforgató (hatású) is.
Az ötödik tanításban
szereplõ Õsbölcs (okforrás) alá még külön oda is teszi a fordító a megjegyzést, hogy ez a
lét kezdete, az aranymag (hogy egyértelmû
legyen). A 9. versszakban pedig ismét egy fontos
adatot közölnek, megadva a lélek (szentély,
tudatalatti) fizikai méretét. Ez a hajszál
századrészének százada, vagyis 0,0001 része.
11. Cshándógja-upanisad - Az énekmondók titkos
tanítása.
A külön kötetben megjelent, fõleg
prózai tanításokat tartalmazó írás nyolc részre oszlik, melyek számos témával
foglalkoznak.
Elsõ tanítás.
A zengés (világéter) halhatatlan és
rettenthetetlen, s ilyenek a benne elrejtõzõ istenek (információk) is.
A 3-4-5-6.
szakaszok a teremtésrõl és az istenekrõl szólnak. A 8. szakasz a teremtés egyes
lépéseit tartalmazza, hogy mi mibõl fakad (milyen az
oksági viszonyuk): a mennybõl fakad a víz, abból az
étel, abból a lélekzet, abból a hang, amibõl a dal áll.
Az elõének istene
(lényege) a lélekzet, a
Felcsendítésé a Nap, az utóéneké az étel.
Második tanítás.
A
vizekben az ötrészes dalnak kell szentelõdni (továbbá
az évszakokban, a nyájakban és az életerõkben). A
beszédben a hétrészes dalnak kell szentelõdni (továbbá a Napban, a magából kimértben és a halálon
túlvivõben).
Itt is 22 szótagról beszélnek, mint
a Zohárban, ahol a héber ABC 22 betûjével jelöltek valamilyen idõbeli
folyamatot.
Harmadik tanítás.
Az istenek (itt ciklikus forrásrendszerek) nem
esznek, nem isznak, hanem jóllaknak (életben
maradnak) attól, hogy nézik a nektárt (a saját múltjukat, visszakanyarodva belé).
A 16. szakasz szerint az ember élete maximum 116 év lehet,
az alábbi felosztásban: az elsõ 24 év a fiatalkor, a következõ 44 év a
felnõttkor, végül az utolsó 48 az öregkor. Figyelemre méltó tény, hogy ezek
szerint 3000 évvel ezelõtt az emberek tovább éltek, mint napjainkban, amennyiben
ezek a számok nem valami más dolog paramétereit adják.
A 19. szakasz teremtésfilozófiai elbeszélése szerint a világ
kezdetben nemlétezõ volt (megnyilvánulatlan), ez létezõvé lett
(megnyilvánult), Tojás
lett belõle (téridõ univerzum buboréka), ami 1 év után szétnyílt kétfele (diásszá bõvítette a Mindenható).
Negyedik tanítás.
A négy tizenhatodos negyedei, akikrõl tanítást
kap a fõhõs (Igazvágy, a Leányanya Fia) a Hatalmas (Mindenható) elsõ fraktális idõszál elágazásait jelentik, akik a kabalában a
négy arkangyal. Név szerint: Messzeséges, Végtelen, Tündökletes, Otthonos.
Ötödik tanítás.
A második szakaszból megtudjuk, hogy a lélekzet
(itt a másolati források értelemben
használják) másik ismert neve: ana, étke: anna
(a Nagy Anya által kiárasztott hullámtér, amelyben az
univerzumok lebegnek).
Hatodik tanítás.
A 2. szakasz a Létrõl és nemlétrõl szól és ezek egymáshoz való viszonyáról,
valamint az idõforrások látszólagos felszaporodásáról. A 8. szakasz 4. versszaka
és a 9. szakasz 2. mondata szintén.
Hetedik tanítás.
22. szakasz:
Csak az örömét lelõ teremt egyedül (vagyis az Isten
élvezi a teremtés folyamatát).
A 26. szakaszban a
Lélekrõl, mint látóról adnak meg egy számsort: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 111, 20000.
Egyelõre nem tudni a jelentését.
A hetedik tanítás egyben kinyilatkoztat egy
kulcsszavas sorozatot is arról, hogy mi minél nagyobb a világon. Ezek növekvõ
sorban: név, szó, ész, akarat, eszme, elmélyedés, felismerés, erõ, étel, víz,
hõ, ûr, emlékezés, remény, lélekzet.
Amiket a tanítványnak fel kell ismernie
egymásra következõen: gyõztes, igazság, felismerés, gondolkodás, hit, termékeny
talaj (a tudás befogadására), teremtés, öröm, hatalmasság.
Nyolcadik tanítás.
Ennek 15 szakasza két témát ölel fel. Az elsõ hatban a lélekrõl és vágyairól
találhatunk tanításokat, oktatási segédleteket a mesterek számára, az utánuk
következõk pedig egy tanmesét alkotnak. Ebben két istenség, a Hódító
(az istenek közül) és a
Világló (az ördögök közül)
elmennek a Teremtõúrhoz, hogy a Lélekrõl kapjanak tanításokat.
Ahhoz, hogy
szabad legyél minden világban, meg kell ismerned a Lelket és az igazi vágyakat.
Ezt (a vágyaid) a szívben
találod, amit a valótlanság (illúzió) elfed.
A Lélek a gát, ami szétválasztja a világokat
(párhuzamos dimenziókat),
hogy össze ne folyjanak (vagyis a tudatot a
kiválasztott téridõ esszencia rezgéstartományába kényszeríti).
Az upanisadok olvasásához